Program 2024   Våren
Deltagandet vid alla programpunkter är gratis.

Kallelse Naturskyddsföreningens stämma
Söndagen 24 mars kl 13.00 i Vamlingbo prästgård
Naturskyddsföreningen Gotland; krets och länsförbund.
Vi bjuder på sopplunch och fika!
Lars Jonsson visar sitt museum.
Anmäl ditt deltagande till Anders: 070-216 06 57 eller med mejl: styrelsen@naturskyddsforeningengotland.se
senast måndagen den 18 mars, så vi kan beräkna åtgång av förtäring.
Vill du ha handlingar i förväg vänder du dig också till Anders.

• Medlemmarnas afton
Torsdagen 11 april kl. 18.00.
Plats:  Vibble församlingshem (bredvid ICA).
Ni får bekanta er med styrelsen och diskutera och komma med ideer. Eftersom föreningen fyller 70 år i år så tänkte vi också titta på vad föreningen gjort under 70 år och blicka framåt vad vi kan göra de kommande 70 åren. Vi bjuder på fika. Info Anncatrin 070-441 68 48.

• Klädbytardag
Lördagen 13 april.
Plats: Almedalsbiblioteket.
Naturskyddsföreningen och Rebellmammorna ordnar gemen­samt en klädbytardag. Är du intresserad av att hjälpa till kontakta Mariann Godin Luthman 076-022 55 12 eller Sofia Svedhammer 070-738 23 70.
Inlämning av kläder sker kl. 10.30-12.00.
Byte av kläder kl. 13-14.30.

• Fagning i Hörsne Prästänge
Söndagen 28 april kl. 10.
Välkommen till en härlig dag med uråldrig tradition i Naturskyddsföreningens änge.
Räfsor finns, men handskar kan vara bra att ha. Föreningen bjuder på lättare förtäring. Vi kommer också att göra en liten vandring i området för att se på den vackra naturen. Om du inte hittar till änget, kom till Hörsne kyrka kl. 10.
Programpunkten genomförs i samarbete med STF Gotland.
Kontaktperson är Anders Lekander, 0702 – 16 06 57, som du även kan kontakta om du behöver skjuts, så får vi se vad vi kan ordna.

• Fossilvandring med Sara Eliason vid Ireviken
Söndag 5 maj kl. 10 - ca 12.
Vi går längs Irevikens västra strand, tittar på geologin i klintarna och letar fossil i strandgruset.
Samling kl 10.00. på p-platsen strax före fiskeläget. Medtag gärna fikakorg!
Leder gör Sara Eliason tel: 070-400 80 43

• Lavvandring med Arne Pettersson i Brunnsrar
Söndag 12 maj kl. 10.
Samling vid Etelhem kyrka kl.10 och därefter åker vi gemensamt till Brunnsrar som är ett lövträdsdominerat område med en lång trädkontinuitet och har en artrik lav- och mossflora där flera sällsynta arter utmärker sig. Området var en gång ett änge och här finns nu både ängesliknande betesmark och trädklädd betesmark. Därutöver finns mindre partier med lövsumpskog.
Medtag fika. Kontakt: Anncatrin Hjernquist 070-441 68 48.

• Kustklintvandring Lickershamn - Ireviken
Lördagen 18 maj klockan 11.00.
Samling vid Tempo-butiken i Stenkyrka för vidare färd till Lickershamn där vandringen börjar. Några bilar ställer vi först i Ireviken för återfärden. Vandringen är cirka 7 km, mest i lätt terräng men vid Skogbrut i Lickershamn och närmast Ireviken är det kortare avsnitt som är branta, leden är där anpassad med räcken.
Exkursionen är en uppföljning av artikeln i Natur på Gotland 2023 nr 3, sid 4 – 7. Inriktningen är geologi, växter, djur, ekologi, naturvård och fornhistoria. Vi gör en liten avstickare till den utgrävda järnåldersbyn Höglundar.
Medtag: kläder för vandring, matsäck, dryck, gärna kikare och något att sitta på.
Anmälan till färdledare Johan Forsberg senast 15 maj.
johan.forsberg21@gmail.com, 073-805 21 21

• Guckuskovandring på Kallgateburg
Onsdagen 5 juni kl. 19.
Vi firar Världsmiljödagen med en vandring genom natur­reservatet Kallgateburgs fantastiska natur till den välkända guckuskolokalen. Vandringens längd är cirka 6 km, ganska så lättgånget, men har våren varit blöt kan stövlar behövas.
Samling kl. 19 på parkeringen till Kallgateburgs naturreservat. För er som inte hittar, samling vid Hejnum kyrka kl. 18.40.
Ledare: Anders Lekander, 070-216 06 57 och Sara Eliasson, 070-400 80 43.
Ta med kvällsfika. Behöver du skjuts till Hejnum, kontakta Anders, så får vi se vad vi kan ordna.